Skip to main content

Zaburzenia ze spektrum autyzmu – trudność funkcjonowania w społeczeństwie

 

Zaburzenia ze spektrum autyzmu według obowiązującej w Polsce klasyfikacji ICD-10 obejmują trzy sfery funkcjonowania: interakcje społeczne, komunikacja oraz ograniczone wzorce zachowań. Wszystkie objawy autyzmu u każdej osoby mają odmienne nasilenie. Część osób z autyzmem nie mówi, ma duże trudności w funkcjonowaniu społecznym oraz przejawia dużo zachowań trudnych. Jest też część osób mówiących, które dzięki działaniom terapeutycznym coraz lepiej radzą sobie w kontaktach z innymi.

Każde dziecko uczy się funkcjonowania wśród ludzi poprzez naturalny trening społeczny i obserwację, doświadczając różnych sytuacji w środowisku rodzinnym, szkole lub podczas innych codziennych czynności. Niestety nie każdy ma predyspozycje do nabywania tych umiejętności w naturalny sposób, dlatego konieczny jest trening umiejętności społecznych, który polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych, dzięki czemu uczestnik posiada wachlarz umiejętności, które może skutecznie wykorzystać w konkretnych sytuacjach.

 

autyzm, niepełnosprawni, nauka pływania dla dzieci niepełnosprawnych

Trening Umiejętności Społecznych osób z autyzmem

 

Trening umiejętności społecznych (TUS) może przybierać różne formy: zajęcia indywidualne lub grupowe. Grupa powinna być starannie dobrana pod względem wieku oraz umiejętności i powinna liczyć ok 6-8 osób. Zajęcia mogą odbywać się stacjonarnie- zawsze tym w samym miejscu lub terenowe ćwiczą różne nowe sytuacje. Zazwyczaj TUS odbywa się bezpośrednio jak zaplanowany celowy proces terapeutyczny, może także odbywać się pośrednio, w sposób naturalny o czym wspomniałam wcześniej.

 

Czy nauka pływania może być traktowana jako trening umiejętności społecznych dzieci ze spektrum autyzmu?

 

Pośrednim treningiem umiejętności społecznych może być  rozwijanie pasji na kółkach tematycznych lub trenowanie konkretnej dyscypliny sportowej np. pływanie.

Pływanie nie tylko poprawia kondycję motoryki oraz pracy mięśni (u osób z autyzmem często występuje wzmożone napięcie mięśniowe w wyniku częstego poczucia lęku oraz zaburzona motoryka). Podczas zajęć indywidualnych dziecko nawiązuje relacje z trenerem oraz uczy się radzenia sobie w nowych sytuacjach. Podobnie jest podczas zajęć grupowych, gdzie nawiązuje nowe znajomości z rówieśnikami, integruje się oraz zdobywaj umiejętności niezbędne w grach zespołowych, które dzieciom z autyzmem sprawiają wiele trudności.

 

Jak widać pływanie niesie wiele korzyści dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

 

Przy okazji poznajcie Annę Krzyżanowską, która jako dorosła osoba z autyzmem regularnie uczęszcza na basen dzięki czemu nie tylko dba o swoją kondycję, ale również rozwija swoje kompetencje społeczne i nawiązuje nowe relacje.

Odsyłam was do filmu Fundacji Fiona abyście bliżej poznali specyfikę funkcjonowania osób z autyzmem oraz pływaczkę.

 

 

Bibliografia:

  1. Światowa Organizacja Zdrowia, Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja dziesiąta T.1., 2008
  2. Bloomquist Michael Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów.
  3. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/autyzm/trening-umiejetnosci-spolecznych/
  4. https://terapiaspecjalna.pl/artykul/trening-umiejetnosci-spolecznych-jako-forma-zajec-rozwijajacych-kluczowe-kompetencje-spoleczne