Jak było na zajęciach? Fajnie? – pyta rodzic.
No fajnie – odpowiada dziecko.
I w ten właśnie magiczny sposób udało się podsumować 45 – minutowe zajęcia, na których dziecko z uśmiechem na ustach wskakiwało do głowy, przełamywało strach przed nurkowaniem, czy też budowało więź z trenerem, przy pomocy zaledwie jednego słowa.
Brzmi znajomo?
Jak w takim razie zadawać pytania, aby nie “przesłuchiwać” dziecka, a dowiedzieć się co tak naprawdę myślą nasze pociechy?
Pierwszą naszą poradą jest skoncentrowanie się na empatycznej i uważnej rozmowie.
Zwróćmy uwagę na to czy zadając pytanie dziecku rzeczywiście skupiamy naszą uwagę na jego odpowiedzi? Czy zdarza nam się zadać niemalże z automatu pytanie: Jak było na zajęciach? Jednocześnie odpisując na esemesa, płacąc za parking czy wykonywać inne czynności, które sprawiają, że dziecko szybko traci zainteresowanie rozmową z nami.
Warto pamiętać o tym, że pomimo różnicy wieku możemy od pokolenia naszych dzieci się sporo nauczyć – między innymi dostępu do naszej sfery emocjonalnej.
Dzieci znakomicie wyłapują “nastrój” danej rozmowy i jeśli dostrzegą, że nie jesteśmy zainteresowani rozmową z nimi – same odpuszczą oddając się zabawie i swej wyobraźni.
Uważne wysłuchanie swego dziecka może stać się dla rodziców fascynującym doświadczeniem pozwalającym mu na dowiedzenie się jak jego pociechy postrzegają oraz interpretują otaczający ich świat.
Kiedy już wiemy jak rozmawiać z naszymi dziećmi i jesteśmy skoncentrowani, uważni na ich wypowiedzi – jakie pytania powinniśmy zadawać?
Oto kilka przydatnych podpowiedzi zaproponowanych przez R. Fisher’a – pedagog, wykładowca Brunel University, dyrektor Centrum Badań nad Nauczaniem Myślenia.
1. Pytania skupiające uwagę
Są to pytania, które sprowadzają rozmowę na doświadczenia dzieci. Są one angażujące, ponieważ każdy z nas przeżywa swoje doświadczenia na swój sposób, a co za tym idzie jest to bardzo unikalne, a takimi rzeczami ludzie bez względu na wiek uwielbiają się dzielić.
Chcesz zadać pytanie skupiające uwagę? Zacznij je na przykład od zwrotów takich jak: Widziałeś? Poczułeś? Dostrzegłeś/aś różnicę?
Przykładowe pytanie: Zauważyłeś jak inaczej świat wygląda pod wodą? Poczułeś/aś różnicę temperatury między basenami?
2. Pytanie o wyjaśnienia
To genialna wręcz propozycja dla rodziców, którzy chcą się dowiedzieć tego, jakie informacje dziecko przyswaja od swojego trenera. Dzieci mają naturalny instynkt do powtarzania wzorców zachowań i komunikatów od swoich autorytetów do, których należą rodzice, jak również trenerzy.
Dzieci czerpią niesamowitą satysfakcję, gdy same mogą wystąpić w roli nauczycieli czy wzorów do naśladowania – dlatego też warto pytać dziecko o wyjaśnienie/objaśnienie danej aktywności.
To może dać niesamowitą satysfakcję dziecku, a dla rodziców może to być powód do szczerego uśmiechu.
Przykładowe pytanie: Jakbym chciał pójść z Tobą na zajęcia co musiałbym ze sobą zabrać? Jakie ćwiczenia miałbym wykonywać, aby pływać tak ładnie jak Ty?
3. Pytania doprecyzowujące
Czasem pomimo naszej uwagi i koncentracji odpowiadają swoje ulubione: było fajnie. W takiej sytuacji warto zapytać co dokładnie było takiego fajnego? Co skłania dziecko do takiej refleksji? Może jakiś aspekt zajęć jest dla naszego dziecka szczególnie atrakcyjny- co może być również cenną wskazówką (ale nie sugestią) dla trenera naszego szkraba.
Przykładowe pytanie: Co podobało Ci się najbardziej na zajęciach? Co lubisz robić najbardziej z trenerem? Które ćwiczenia lubisz najbardziej?
4. Pytania wymagające interpretacji
Warto nie zamykać się w sztywne ramy schematu pytanie – odpowiedź. Wyobraźnia dzieci ma ogromne znaczenie przy ich rozwoju, warto wraz z naszymi pociechami wybrać się w podróż marzeń i fantazji dotyczących również zajęć na pływalni.
Pytania takie dotyczą tego co dziecko sobie wyobraża, jakie ma wyobrażenia o zajęciach – pozwala też nam wychwycić ogólny nastrój i to jak dziecko czuje się na zajęciach (np. odczuwa lęk czy ekscytację przed nowymi wyzwaniami).
Przykładowe pytania: Jak myślisz czego będziesz się uczyć na większym basenie? Jak myślisz z jakimi przyrządami/zabawkami będziesz się bawić/uczyć następnym razem?