Skip to main content

Czym jest poczucie własnej skuteczności?

 

Teorię poczucia skuteczności stworzył Albert Bandura (1977) i jest ona częścią całościowej koncepcji wyznaczania celów.

Definiuje on poczucie skuteczności jako:

  • przekonanie o własnej zdolności do zorganizowania i zrealizowania działań niezbędnych do kierowania przyszłymi sytuacjami;
  • przekonanie, że potrafi się podjąć skuteczne działania niezbędne do wywołania pożądanego skutku, także wtedy, gdy pojawiają się przeszkody, pokusy.

Innymi słowy jest to głębokie przeświadczenie o własnej zdolności do odniesienia sukcesu w konkretnej sytuacji. Ocena, że jest się w stanie zmobilizować oraz wykorzystać zasoby, w tym umiejętności niezbędne, aby poradzić sobie z danym zadaniem, wyzwaniem czy problemem.

Osoby posiadające wyższe poczucie własnej skuteczności, czują siłę i pewność w podejmowanych aktywnościach. Pozwala to również na podejmowanie nowych i bardziej złożonych wyzwań. 

szkoła pływania, nauka pływania przez zabawę, nauka pływania w Poznaniu, nauka pływania dzieci Poznań, nauka pływania dla dzieci, nauka pływania dla dorosłych Poznań, treningi indywidualne Poznań, triathlon Poznań, Szkoła Pływania Jak Pływać, indywidualna nauka pływania

Jakie są przejawy poczucia własnej skuteczności?

 

Osoby posiadające wyższe poczucie własnej skuteczności, czują siłę i pewność w podejmowanych aktywnościach. Pozwala to również na podejmowanie nowych i bardziej złożonych wyzwań.

Osoby przejawiające wysokie poczucie własnej skuteczności:

  • postrzegają wyzwania i problemy jako zadania, które należy po prostu wykonać;
  • rozwijają głębsze zainteresowania działaniami, które są ich udziałem;
  • bardziej angażują się w to, co je interesuje i w to, co robią;
  • szybko podnoszą się po niepowodzeniach i rozczarowaniach, potrafią z nich korzystać.

Dlaczego poczucie własnej skuteczności jest takie ważne?

 

Podejmowanie nowych wyzwań jest elementem rozwoju. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale również dzieci.

Jakie przejawy oraz emocje towarzyszą osobom o niskim poczuciu własnej skuteczności?

  • unikają trudnych sytuacji, postrzegając je jako krzywdę lub stratę;
  • są przekonani, że nie potrafią poradzić sobie z trudnymi sytuacjami i zadaniami;
  • skupiają się na porażkach i negatywnych wynikach;
  • szybko tracą wiarę we własne możliwości.

Niejednokrotnie, niskie poczucie własnej skuteczności powoduje wycofanie, zaniechanie, a w końcowym etapie rezygnację z poszczególnych zadań, aktywności, mogące utrudnić uwolnienie pełnego potencjału każdego z nas.

Szkoła Pływania Jak Pływać, szkoła pływania Poznań, szkoła pływania Poznań opinie, nauka pływania Poznań opinie, nauka pływania dla dorosłych Poznań, nauka pływania dla dzieci Poznań, nauka pływania dzieci, zajęcia pływackie dla dorosłych, zajęcia pływackie dla dzieci, indywidualna nauka pływania
Nauka pływania jako element budujący poczucie własnej skuteczności u dzieci.
Czy nauka pływania może stać się elementem mogącym zwiększyć poczucie własnej skuteczności w innych aspektach życia dziecka?

Oczywiście, że tak!

Odpowiednio zaplanowany proces nauki pływania, oparty na wzajemnym zaufaniu oraz zrozumieniu może stać się jedną z dróg do budowania poczucia własnej skuteczności u dziecka.

Własna skuteczność dotycząca inicjowania działań jest definiowana, jako przekonania jednostki, że jest ona w stanie rozpocząć nowe dla niej zachowania i to niezależnie od piętrzących się barier czy chęci odwlekania. W konsekwencji podmiot mający jej wysokie poczucie:

  • chce, jak najszybciej zacząć działać;
  • koncentruje się na przyszłym sukcesie związanym z podejmowanym działaniem;
  • postępują zgodnie z zaleceniami specjalistów.

Własna skuteczność dotycząca utrzymywania działań to przekonania jednostki, że jest ona w stanie wytrwać w działaniu, mimo przeszkód, barier; to zdolność do ich pokonywania.