Czym jest poczucie własnej skuteczności?
Teorię poczucia skuteczności stworzył Albert Bandura (1977) i jest ona częścią całościowej koncepcji wyznaczania celów.
Definiuje on poczucie skuteczności jako:
- przekonanie o własnej zdolności do zorganizowania i zrealizowania działań niezbędnych do kierowania przyszłymi sytuacjami;
- przekonanie, że potrafi się podjąć skuteczne działania niezbędne do wywołania pożądanego skutku, także wtedy, gdy pojawiają się przeszkody, pokusy.
Innymi słowy jest to głębokie przeświadczenie o własnej zdolności do odniesienia sukcesu w konkretnej sytuacji. Ocena, że jest się w stanie zmobilizować oraz wykorzystać zasoby, w tym umiejętności niezbędne, aby poradzić sobie z danym zadaniem, wyzwaniem czy problemem.
Osoby posiadające wyższe poczucie własnej skuteczności, czują siłę i pewność w podejmowanych aktywnościach. Pozwala to również na podejmowanie nowych i bardziej złożonych wyzwań.
- postrzegają wyzwania i problemy jako zadania, które należy po prostu wykonać;
- rozwijają głębsze zainteresowania działaniami, które są ich udziałem;
- bardziej angażują się w to, co je interesuje i w to, co robią;
- szybko podnoszą się po niepowodzeniach i rozczarowaniach, potrafią z nich korzystać.
Dlaczego poczucie własnej skuteczności jest takie ważne?
Podejmowanie nowych wyzwań jest elementem rozwoju. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale również dzieci.
Jakie przejawy oraz emocje towarzyszą osobom o niskim poczuciu własnej skuteczności?
- unikają trudnych sytuacji, postrzegając je jako krzywdę lub stratę;
- są przekonani, że nie potrafią poradzić sobie z trudnymi sytuacjami i zadaniami;
- skupiają się na porażkach i negatywnych wynikach;
- szybko tracą wiarę we własne możliwości.
Niejednokrotnie, niskie poczucie własnej skuteczności powoduje wycofanie, zaniechanie, a w końcowym etapie rezygnację z poszczególnych zadań, aktywności, mogące utrudnić uwolnienie pełnego potencjału każdego z nas.
Nauka pływania jako element budujący poczucie własnej skuteczności u dzieci.
Czy nauka pływania może stać się elementem mogącym zwiększyć poczucie własnej skuteczności w innych aspektach życia dziecka?
Oczywiście, że tak!
Odpowiednio zaplanowany proces nauki pływania, oparty na wzajemnym zaufaniu oraz zrozumieniu może stać się jedną z dróg do budowania poczucia własnej skuteczności u dziecka.
Własna skuteczność dotycząca inicjowania działań jest definiowana, jako przekonania jednostki, że jest ona w stanie rozpocząć nowe dla niej zachowania i to niezależnie od piętrzących się barier czy chęci odwlekania. W konsekwencji podmiot mający jej wysokie poczucie:
- chce, jak najszybciej zacząć działać;
- koncentruje się na przyszłym sukcesie związanym z podejmowanym działaniem;
- postępują zgodnie z zaleceniami specjalistów.
Własna skuteczność dotycząca utrzymywania działań to przekonania jednostki, że jest ona w stanie wytrwać w działaniu, mimo przeszkód, barier; to zdolność do ich pokonywania.